close

Dagens anbefalinger: lørdag 18.november

82 filmer over 11 dager er ingen barnemat, og det kan være fort gjort å bli overveldet av utvalget. Fortvil ikke. Her er lørdagens anbefalinger.  

Av 18. nov 2017

Sjekk ut årets ekstravisninger her

Samui Song 

Visning: VIKA 3, kl. 13.30

Der iransk film ofte har brukt subtil allegori, var Manuscripts Don't Burn direkte i sin politiske kritikk av Iran under Mahmoud Ahmadinejads styre. Så direkte at da den hadde premiere under Cannes-festivalen i 2013 var navnene til alle medvirkende fjernet fra rulleteksten for deres egen sikkerhets skyld – kun regissør Mohammad Rasoulof var kreditert.

Nullpunktet fortellingen springer ut fra, er en virkelig hendelse: På 1990-tallet var en busslast med forfattere og opposisjonelle utsatt for en nestenulykke. Alle overlevde, og filmen følger flere av dem, nå bitre og desillusjonerte over Irans utvikling mot totalitært regime.

 Det blir både bekmørkt og brutalt når fortellingens to hovedspor flettes sammen til slutt. Manuscripts Don't Burn er en saktegående thriller, hvor den innestengte atmosfæren speiler karakterenes politiske fangenskap.

Kjøp billetter til visningen her

 

Wajib 

Visning: CINEMTATEKET, kl. 15.30 

Shadi, en palestinsk arkitekt bosatt i Italia, er tilbake i hjembyen Nazareth for å hjelpe til med søsteren Amals bryllup. Mens Shadi og faren kjører rundt i familiens gamle Volvo med bryllupsinvitasjoner, er han nødt til å forholde seg til alt han misliker med stedet han har flyttet fra: det vanskelige forholdet til faren, konservative holdninger i nabolaget, og den israelske undertrykkingen av Palestina. Både visuelt og i dialogen er Wajib jordnær og lavmælt. Den tar seg god tid i skildringen av Shadis kompliserte forhold til faren og landet han elsker og hater, og Annemarie Jacirs arbeid med skuespillere imponerer. Mohammad og Saleh Bakri i de to hovedrollene er far og sønn også i det virkelige liv, og i likhet med alle biroller fremstår de som sammensatte mennesker.

Kjøp billetter til visningen her

The Apology 

Visning: VIKA 3, kl. 18.15

Tidlig i The Apology får vi se en scene hvor unge aggressive menn med japanske flagg og bannere roper «Horer, gå hjem!» og «Jævla kommunister!». Det er en nesten absurd, men likefult vond og grusom scene. Raseriet og ropene er nemlig rettet mot en liten gruppe gamle damer på over 90 år – såkalte «comfort women». Uttrykket brukes om kvinnene som ble brukt som sexslaver av japanske soldater under andre verdenskrig. Det er anslått at så mange som 200 000 jenter og kvinner fra flere av landene Japan okkuperte ble tvunget til sexslaveri. Kun noen få av disse kvinnene er fortsatt i live.

En håndfull av dem krever nå en unnskyldning og oppreisning fra en motvillig japansk regjering. The Apology fokuserer på tre av dem – Cao fra Kina, Adela fra Filippinene og evigkjempende Gil fra Sør-Korea – og deres kamp for rettferdighet.

Kjøp billetter til visningen her

 

The Prince of Nothingwood

Visning: VIKA 2, kl. 21.00

Ute på den afghanske landsbygda står Salim Shaheen og det lille crewet hans og lager film i et goldt og krigsherjet landsskap. Merkelapper som produktiv blir en underdrivelse når vi prøver å beskrive den afghanske regissøren og skuespilleren – idet vi møter Shaheen i filmen, er han i gang med å lage sin hundreogtiende(!) film.

Dokumentarist Sonia Kronlund har fått bevege seg i kulissene av Shaheens arbeid, og gir oss et portrett av den karismatiske filmnestoren i aksjon, idet han usjenert erklærer seg selv som primus motor for den afghanske filmindustrien, eller «Nothingwood» som han liker å kalle den. En annerledes dokumentar om Afghanistan som det er vel verdt å få med seg!

Kjøp billetter til visningen her