close

Når livet er politisk, er filmene politiske

For Annemarie Jacir er Palestina et hjem hun alltid bærer med seg. Det er prismen hun ser både verden og hennes eget liv gjennom, og det er Palestina som gir henne troen på menneskene og menneskets overlevelsesevne.

Av 13. nov 2017

Annemarie Jacir er født i Betlehem, og som barn fartet hun mellom den palestinske småbyen og Riyadh i Saudi Arabia hvor hennes far jobbet for FN. 16 år gammel ble hun sendt til USA for å gå på skole, og her ble hun i mange år. Først i 2008, med mastergrad i film fra Columbia Film School, vendte hun tilbake til Palestina hvor hun laget med den første av til nå tre filmer om livet som palestiner under den israelske okkupasjonen.

Film fra Sør viser i år alle tre filmene til Annemarie Jacir: Salt of the Sea  (2008), When I Saw You (2012) og Wajib (2017).

Jacirs filmer har alle blitt vist på store, internasjonale filmfestivaler og mottatt strålende tilbakemeldinger fra publikum. Og selv om filmene handler om en konkret palestinsk kontekst virker nedslagsfeltet å være bredere enn det mange først kan tro.

-Jeg forsøker å være ærlig i måten å lage film på. Jeg portretterer mennesker jeg kjenner, vanlige mennesker som har både feil og mangler. Og så forsøker jeg å stille spørsmål i filmene mine i stedet for at de skal inneholde ferdigtygde svar. Det overrasker meg stadig hvor stort publikum filmene mine får, fordi når jeg lager film tenker jeg på det palestinske publikummet. Det at andre mennesker rundt omkring i verden kan relatere seg til en såpass spesifikk tematikk gleder meg.

Film og politikk
Filmene til Annemarie Jacir er kanskje ikke de mest subtile politisk sett. Det er kanskje er ikke så rart når det filmene skildrer er den israelsk militære okkupasjon av Palestina som går mot sitt syttiende år.

-For meg går det ikke an å skille film fra livet. Når livet er politisk, så er filmene politiske. Faktisk så har jeg aldri sett en film som ikke er politisk. Selv når en film forsøker å unngå politikk så er den handlingen i seg selv politisk. Vi som palestinske filmskapere blir ofte oppfordret av internasjonale finansører å unngå politikk, men for meg er det verken mulig eller interessant. Jeg lager film om det jeg kjenner, alltid med en kunstnerisk frihet. Om film kan føre til politisk endring, vet jeg ikke, men filmen kan i hvert fall knytte mennesker sammen.

Annemarie forteller at kortfilmene hun laget tidlig i karrieren har handlet om mange forskjellige temaer; om Irak, om perledykking og om cowboyer. Men alle de tre spillefilmene hennes handler alle om Palestina.

-Det er vanskelig å lage en palestinsk fortelling som ikke handler om okkupasjon med mindre det er en historisk film, eller science fiction. Det som interesserer meg er menneskene og hvordan de lever. Håpet de karrer seg til, hvordan de ser humoren selv i de mørkeste av situasjoner og hvordan de nekter å la seg fordrive. Det er disse situasjonene som inspirerer meg til å lage film. Hvordan mennesker lever hverdagene sine. Hvordan de overlever og elsker.

Palestina
Mange av karakterene til Jacir er på jakt etter sine egne forestillinger av Palestina. Soraya i Salt of the Sea (2008) drar fra Brooklyn for å lete etter sin bestefars hjemland, Palestina. Tarek, en 11-år gammel gutt i filmen When I Saw You (2012) har måttet flykte fra Vestbredden under seksdagers-krigen og lengter gjennom hele filmen etter å dra tilbake til Palestina, mens Abu Shadi i Wajib (2017) forteller bittert sønnen sin Shadi at det Palestina sønnen snakker om ikke finnes.

-For meg er Palestina et hjem. Palestina er inni meg. Palestina påvirker hvordan jeg ser på verden, hvordan jeg lever og hvorfor jeg tror på mennesket og dets evne til å overleve.

Wajib – plikt som kritikk og som sosialt lim
Annemarie sier at hun ikke ønsker å bruke filmene sine til å formidle hennes egen løsninger på den mangeårige konflikten. Samtidig aner vi i hennes nyeste film at hun i større grad enn i de to foregående tørr å sette fingeren på problematiske sider også ved det palestinske samfunnet.  Dette blir formidlet gjennom de to strålende skuespillere Saleh og Mohammed Bakri som spiller og er far og sønn i virkeligheten.

-Wajib betyr plikt på arabisk og handler om de tingene som forventes av deg i samfunnet. I denne filmen så ønsket jeg å utforske livet i Nasaret, om interaksjonen i lokalsamfunnet og hvordan menneskene fremfører ulike roller for hverandre. Alle samfunn har denne ideen om plikt. Noen ganger kan det oppleves som begrensende og utmattende, men den vil også være med å holde liv i tradisjoner. Begge hovedkarakterene bærer med seg mye smerte og sinne som de viser på ekstremt forskjellige måter. Og det er det filmen handler om: to menn som har mistet familien sin, men som forsøker å finne den igjen. De har tatt veldig ulike livsvalg som de begge ønsker litt mer forståelse for. Jeg ønsker ikke å si hvem som har rett og hvem som har feil, men snarere beskrive begges smerte og deres virkelighet, avslutter hun.

Du treffer Annemarie Jacir på følgende visninger under Film fra Sør-festivalen:

Mandag 13. November

15.30 When I Saw You

Etter visningen av When I Saw You blir det en Q&A med regissør Annemarie Jacir. 

Kjøp billetter til visninger her.

18.00 Wajib

Før visningen av Wajib blir det en Artist Talk mellom regissør Annemarie Jacir og Gjermund Granlund fra Arabiske Filmdager 

Kjøp billetter til visningen her.

20.00 Salt of the Sea

Etter visningen av Salt of the Sea blir det en Q&A med regissør Annemarie Jacir. 

Kjøp billetter til visninger her.

Tirsdag 14.november

18.30 When I Saw You 

Etter visningen av When I Saw You blir det en Q&A med regissør Annemarie Jacir. 

Kjøp billetter til visninger her.