Årsrapport 2017

Snarvei til: Film fra Sør | Arabiske Filmdager | Sørfond | Den kulturelle skolesekken | FN-film fra sør | Den kulturelle spaserstokken | Filmpoolen | Andre arrangementer

Stiftelsen Film fra Sør har i 2017 gjennomført to filmfestivaler, 14 visninger for pensjonister, 166 visninger for skoler, 8 førpremierer og spesialvisninger, vært med på å kjøpe inn tre filmer fra Sør for kinodistribusjon, markedsført Sørfond på 11 internasjonale filmfestivaler verden rundt, samt bidratt med innslag på Øyakino, Oslo Kulturnatt og Elvelangs, i tillegg til kunstprosjektet The Art of Fiction i samarbeid med The Global Art Project .

Stiftelsens formål er å fremme filmkultur gjennom formidling av film av høy kvalitet, med særlig fokus på film fra Asia, Afrika og Latin-Amerika - for et lokalt, nasjonalt og internasjonalt publikum. Gjennom filmvisninger og debatt skal vi nyansere bildet av land i sør, og gi nordmenn i alle aldre økt forståelse av verden rundt dem. Vi skal være et viktig møtested for filmskapere fra sør og nord, skape et engasjement for filmkultur og bidra til et større mangfold på kino.

Stiftelsen har også gjennomført første versjon av Oslo Pix internasjonale filmfestival i juni 2017, samt arrangert flere førpremierer i forbindelse med festivalen. Besøkstall relatert til Oslo Pix er ikke medregnet i denne årsrapporten.

I tillegg har stiftelsen arbeidet videre med etablering og oppstart av Vega Scene som hadde nedleggelse av første grunnsten i november 2017.

Regissør og festivalgjest Annemarie Jacir i samtale med Gjermund Granlund etter visningen av Salt of this Sea. Foto: Johnny Vaet Nordskog

Film fra Sør-festivalen

Den 27. utgaven av Film fra Sør festivalen ble arrangert 9. - 19. november 2017.

Årets festivalprofil laget av Eiliv Gunleiksrud, Per Høj

Besøk og visninger

Besøkstall: 22 637
Omfang: 82 filmer fra 33 land
Antall visninger: 247 visninger
Beleggsprosent: 53 % (53 % på Nordisk Film Kino og 49 % på Cinemateket)
Utsolgte visninger: 69
Visningssteder: Vika kino, Klingenberg kino og Cinemateket. Eksterne visningssteder på Kunstnernes Hus Kino, Vippa og i Kulturkirken Jakob.

Årets gjester

Regissør Annemarie Jacir i Directors Special Portrait-samtale med Gjermund Granlund. Foto: Johnny Vaet Nordskog

Den av årets gjester som fikk aller mest oppmerksomhet, var regissøren som aldri kom. Kort tid før iraneren Mohammad Rasoulof skulle reise til Oslo, ble han arrestert av sikkerhetspoliti på flyplassen i Teheran og fratatt pass. Nå må han opp for en domstol, for å holdes ansvarlig for produksjonen av sine regimekritiske filmer. Som del av årets fire regiportretter, fikk publikum likevel anledning til både å se filmene, og å vise sin protest mot de iranske myndigheter i kinosalene.

Palestinske Annemarie Jacir var en annen kritisk stemme, som ble fyldig presentert - både med Artist Talk og visning av tre av hennes filmer. Publikum ble også godt kjent med det argentinske tospannet Diego Lerman og Anahí Berneri; to av landets fineste regissører. I seksjonen for film og debatt, Det Kritiske Rom, møtte vi den koreansk-kanadiske regissøren Tiffany Hsuing med filmen The Apology; en film som også vant årets Dok:Sør pris. Et spennende bekjentskap i festivalens aller første fokus på Nollywood ble regissøren Tunde Kelani, som var her både med film og mye kunnskap om verdens nest mest produserende filmundustri.

Av andre gjester skal også nevnes regissøren på to av festivalens Sørfond støttede filmer; La Familia av Gustavo Rondón Cordova (Venezuela) og Cactus Flower av Hala Elkoussy (Egypt).

Prisvinnere

Tiffany Hsiung mottar Dok:Sør-juryens pris for beste dokumentar under festivalens prisseremoni. Foto: Johnny Vaet Nordskog

Sølvspeilet:

ARABY
João Dumans og Affonso Uchoa. Brasil, 2017

Hederlig omtale:

GOOD MANNERS
Marco Dutra og Juliana Rojas, Brasil, 2016

Dok:Sør

THE APOLOGY
Tiffany Hsiung, Canada, 2016

Hederlig omtale:

THE GROWN UPS
Maite Alberdi, Chile/Nederland/Frankrike, 2016

Publikumsprisen

UT AV INTET
Fatih Akin,  Tyskland/Frankrike, 2017

Sølvspeilet ærespris

Lasse Skagen

Les juryenes begrunnelser HER.

DET KRITISKE ROM

Panelsamtale i forkant av visningen på Last Men in Aleppo i Det Kritiske Rom-seksjonen. Foto: Johnny Vaet Nordskog

Besøkstall: 843
Antall visninger: 5
Beleggsprosent: 74,8 %

Årets utgave av debattforumet Det Kritiske Rom har hatt en oppslutning på solide 843 gjester fordelt på fem ulike arrangementer. Flere av arrangementene ble tidlig utsolgt, og vi så oss nødt til å bytte til større kinosaler for å kunne fristille flere billetter til et engasjert publikum. Årets program i Det Kritiske Rom har hatt til felles at de har løftet frem historier og begivenheter som ellers ofte ikke kommer frem i norsk offentlighet. India er verdens mest folkerike demokrati, men det er sjelden vi hører om politiske hendelser derfra i norske nyhetsmedier. Med dokumentaren An Insignificant Man inviterte vi til diskusjon om politikk, populisme og korrupsjon i det folkerike landet. Det er etter hvert laget mange dokumentarer om Syria, men få har klart å vise krigens meningsløshet og livet på innsiden av krigen så godt som Feras Fayyad gjør i sin vonde, men viktige dokumentar Last Men in Aleppo. Vi samlet et dyktig panel for å diskutere situasjonen i Syria og veien videre. Med Dead Donkeys Fear No Hyenas så vi nærmere på fenomenet «land-grabbing» hvor multinasjonale selskaper kjøper opp jordbruksområder i fattige utviklingsland. Med When the Guns go Silent diskuterte vi prosessen bak fredsavtalen som nylig satte en stopper for 52 år med borgerkrig i Colombia. Mens vi med dokumentaren The Apology satte søkelys på seksualisert vold i krig, gjennom historiene til tre kvinner som var blant tusenvis av unge kvinner som ble holdt som sexslaver av japanerne under andre verdenskrig.

NOLLYWOOD

Vika kino, panelsamtale etter visningen av Nollywood: Something out of Nothing. Foto: Johnny Vaet Nordskog

Visninger: 15
Besøkstall: 681
Beleggsprosent: 60,45 %

Etter å ha fått flere forespørsler de siste årene om Nigerias stadig voksende filmindustri valgte vi å gi Nollywood en helt egen seksjon på årets Film fra Sør-festival.  Vi ønsket å bruke filmen til å skape bedre forståelse for Nigeria som et kraftsentrum i Vest-Afrika med over 180 millioner innbyggere. På det meste blir det laget 50 nye filmer i uken i Nollywood, og med over 2500 titler i året er bransjen på få tiår blitt nest størst på verdensbasis, like bak Bollywood, og langt foran amerikanske Hollywood i produksjonsvolum. Begrepet «Nollywood» ble brukt første gang i en New York Times-artikkel på 2000-tallet, som samlebetegnelse på nigeriansk filmindustri, men trenden begynte allerede tidlig på 1990-tallet.

Nigeriansk mat servert i Vika-kjelleren for å markere Nollywood-seksjonen. Foto: Johnny Vaet Nordskog

I samarbeid med Institutt for kriminologi og rettssosiologi ved Universitetet i Oslo fikk det norske publikummet for første gang en smakebit av Nollywood - godt hjulet av ressurspersoner som til daglig jobber med industrien – kunstnerisk og akademisk – i håp om å skape bredere forståelse og spre kunnskap om Nigeria. Med en slik seksjon ønsket vi å utfordre bildet nordmenn har av nigerianere, afrikanere og afrikansk populærkultur, og gi plass til en filmindustri som altfor lenge er blitt oversett.

Thrills & Chills

Fra filmen Caniba av Lucien Castaing-Taylor og Verena Paravel.

Antall visninger: 27
Antall besøkende: 1414
Beleggsprosent: 42,45%

På årets Film fra Sør-festival hentet vi igjen fram sjangerprogrammet og ga seksjonen navnet Thrills & Chills. Seksjonen var spekket med skrekkfilm fra Mexico, hevn-action fra Sør-Korea, utradisjonell varulvfilm fra Brasil, fandenivoldsk vampyrfortelling fra Japan, body-horror fra Vietnam og mye mer! En egen seksjon viet gåsehudfremkallende, underholdende, sjokkerende og kreative filmer fra sør. Det har vært spennende å se nærmere på diversiteten i sjangerfilmlandskapet fra sør, og presentere den for vårt publikum.

Spesialvisninger

Kulinarisk Kino: Ramen Heads på Vippa

Vi bygget vår helt egen kino i skur 40 på Vippetangen. Foto: Bødvar Hole

Publikum: 450
Beleggsprosent: 100%

Det var en helt spesiell sanseopplevelse da Film fra Sør-festivalen inviterte til kulinarisk kino på Oslos nye matmekka, Vippa. På filmmenyen sto Ramen Heads, en dokumentar om en nasjons kjærlighet til matretten ramen. Filemn er regissert av Koki Shigeno, og portertterer Japans fremste ramenkokk- og entusiast Osamu Tomita.

Bowls by Trio solgte hadde pop-up salg av ramen fra sin bod på Vippa. Publikum slurpet i seg ramen til visningen av filmen. Arrangementet var gratis, og ble helt fullt.

Visningen ble introdusert av Johanne Svendsen Rognligen og norges første ramenkokk Masaru Inage.

Vampyrskrekk i Kulturkirken Jakob

Signalarrangement i Kulturkirken Jakob for sjangerseksjonen Thrills and Chills med Tokyo Vampire Hotel. Foto: Johnny Vaet Nordskog

Publikum: 250
Beleggsprosent: 100%

Vi inviterte til vampyrskrekkfilm i stemningsfylte Kulturkirken Jakob under årets festival. Vi viste filmen Tokyo Vampire Hotel, regissert av  japanske Sion Sono. Filmen er en samblanding av groteske scener og samtidig med flotte bilder og bruk av barokk estetikk, og var en perfekt match for kirkerommet. For å sette den rette stemningen stilte støyrockbandet Deathcrush et DJ-set før og etter filmvisning.

Publikum ble oppfordret til å kle seg ut, og vi fikk besøk av en cosplay-klasse fra Holtekilen Folkehøgskole. Kunstnerisk leder for Vega scnene, Truls Foss, introduserte filmen for en fullsatt og røykfylt sal.

Barnas Sørfilm

Fra visningen av Born in China for fullstatt sal. Foto: Bødvar Hole.

Visninger: 11
Besøkstall: 1141
Beleggsprosent: 89,84 %

Barneprogrammet traff en innertier i 2017, med sitt utvalg av en rekke svært populære filmer både for de minste og for de litt større. Fire episoder av Studio Ghibis TV-serie basert på fortellingen om Ronja Røverdatter, slo veldig godt an. Det gjorde også naturfilmen Born in China, med livedubbing i salen. Et gledelig gjensyn med animefilmen Katteprinsen fikk vi, og for de litt større trakk den mongolske filmen The Eagle Huntress, om den 13-årige falkejegeren Aisholpan, fulle hus. Ulike aktiviteter for barn utenfor kinosalene både før og etter filmvisningene var uten tvil også et populært innslag.

Vi arrangerte aktiviteter for barn i for- og etterkant av filmvisningene i foajeen på Filmens Hus. Her kunne barna fargelegge og tegne inntrykk og karakterer fra filmene på programmet. De kunne også lage sin egen button med vår nye buttons-maskin, også her med motiver fra filmene på programmet. I tillegg hadde vi ansiktsmalere som malte barna til katteprinser, pandaer, kortneseaper og andre figurer vi kjenner fra filmene.

Vi hadde også besøk av Verdens naturfond (WWF) barneorganisasjon Pandaklubben, i forbindelse med visningen av Born in China. De stilte med stand og en svært populær kjempepanda! Det ble svært god oppslutning om årets program, og vi klarte å skape en spennende møteplass for ungene som tok turen til Filmens Hus med sine foreldre.

HOVEDPARTNERE OG HOVEDSPONSORER

STØTTEGIVERE

PARTNERE OG SPONSORER

Arabiske filmdager

Festivalprofil AFD laget av Eiliv Gunleiksen ved Per Høj

For syvende år på rad brakte Arabiske filmdager det beste av fiksjons- og dokumentarfilm fra den Arabiske verden til Oslo. Årets program var det største i festivalens historie, med totalt 26 filmer fordelt på 48 visninger. Og for syvende år på rad var festivalen en udiskutabel suksess, med et like høyt publikumstall som i fjor, totalt 4452.

Årets filmer variert fra dokumentarer om politisk satire, krigen i Irak og forestillinger om paradis, til engasjerende spillefilmer i en rekke ulike sjangre som har turnert de største og mest prestisjetunge internasjonale filmfestivalene. Flere av filmene ble brukt som utgangspunkt for samtaler og debatter om disse og andre aktuelle tema i regionen, med norske og internasjonale gjester. Arabiske filmdager 2017 var nok et bevis på at en Oslos publikum ønsker, og setter pris på, en egen festival dedikert til arabisk film.

Fullsatt Vika 1 før visningen av filmen In Between. Fotograf: Johnny Vaet Nordskog

Besøk og visninger

Besøkstall: 4452
Omfang: 26 filmer fra 14 land, 3 regissørsamtaler, 7 panelsamtaler, 3 internasjonale gjester inkludert to av Midtøstens viktigste regissører, 1 konsert, og 1 konferanse.
Antall visninger: 48
Beleggsprosent: 56,62
Utsolgte visninger: 17
Sted: Vika kino

Regissør Mohamed Ben Attia og festivalsjefene Gjermund Granlund og Kristian Takvam Kindt etter fullsatt visning av Min arabiske vår. Fotograf: Johnny Vaet Nordskog.

Gjester

Årets festivalgjester var stjerneregissørene egyptiske Mohammed Diab, tunisiske Mohammed Ben Attia og norsk-kurdiske Zaradasht Ahmed, i tillegg til den franske professoren Odeon Vallet.

Paneler og debatter

Å arrangere gode samtaler i forbindelse med filmvisningene har alltid vært et viktig fokus under Arabiske filmdager. I år hadde vi flere samtaler enn noensinne: Skal jeg bli eller skal jeg dra? Samtale om motivasjonen fremmedkrigere har for å dra til Syria. Tåler diktatorer en spøk? Samtale om grensene for politisk satire i Midtøsten. Gåten Qatar 2022. Samtale om arbeidsforholdene for fremmedarbeiderne i Qatar. Og Religions Between Identity and Universiality. Foredrag om religiøs pluralisme og innvandring.

Panelsamtale om satire i diktaturer, etter filmen Tickling Giants. Deltakere: Jacob Høigilt, PRIO/IKOS, UiO, Mona Abdel-Fadil, IMK, UiO, Mohab Mohamed, IKOS, UiO, Stephan Guth, IKOS, UiO. Fotograf Bødvar Hole.

TEMATISKE FOKUS – MIGRASJON OG POLITISKE SPØRSMÅL I REGIONEN

Når utviklingen i den arabiske verden har blitt en del av den norske hverdagen, er forståelse for hva som skjer i regionen helt nødvendig. Det viktigste kriteriet for programmeringen av Arabiske filmdager, er filmenes kvalitet. Vi ønsker å vise frem alle de fantastiske produksjonene innen spillefilm og dokumentar, som regionen har å by på. For mens den politiske utviklingen i regionen på ingen måte har vært positiv, er arabisk film inne i en gullalder – noe også årets program var et bevis på.

Samtidig er også Arabiske filmdager er en stadig aktuell filmfestival. De siste årene har utviklingen i den arabiske verden blitt sentral i nyhetsbildet, og flyktningstrømmen som nådde et toppunkt i 2015 viste hvordan politisk og sosial utvikling i den arabiske verden angår oss alle.

Årets program var spekket med internasjonale prisvinnere, som også evnet å se den sosiale og politiske utviklingen i regionen fra nye perspektiver. Årets åpningsfilm Clash åpnet også Un Certain-Regard seksjonen under filmfestivalen i Cannes, mens Nowhere to Hide vant beste pris på verdens største og mest prestisjetunge dokumentarfilmfestival IDFA og Min arabiske vår vant Sølvbjørnen under filmfestivalen i Berlin.

Det var også stor sjangerbredde i årets program. Det inneholdt alt fra surrealistisk road-movie, politisk aktuelle dokumentarer, underholdende komedier til gripende dramafilmer. Målet vårt er å hvert år vise filmer som forteller universelle historier som du kan lære av, gråte til og som er skikkelig underholdende - uansett om du aldri har hørt om regissøren, skuespillerne eller landet filmen er fra.

Samtidig som filmene er universelle, hadde vi også i år noen tema vi fokuserte særlig på under årets festival. For det første viste vi et utvalg av filmer fra Israel-Palestina som ser konflikten fra ulike, og overraskende vinkler. In Between og Junction 48 er filmer som viser kompleksiteten i konflikten, men som samtidig klarer å ha en oppløftende tone. Det samme gjelder Waiting for Giraffes, mens dokumentaren Off Frame Aka Revolution Until Victory er bygget opp av et unikt arkivmateriale fra den palestinske motstandskampen.

Vi viste også et knippe filmer som viser konsekvensene av den grufulle krigen i Syria og Irak, for helt vanlige mennesker. Nowhere to Hide følger en irakisk lege som selv må flykte fra IS, mens 69 minutter av 86 dager gir et unikt innblikk i en reise gjennom Europa til Sverige fra et barns perspektiv. Vi arrangerte også en rekke debatter og regissørsamtaler som setter fokus på aktuelle politiske spørsmål for regionen.

Folk flest har altfor få bilder av den arabiske verden. Og de bildene vi får servert er ofte preget av bomber, krig og elendighet. Å se en film på Arabiske filmdager gir flere bilder og utvider horisonten.

I så måte er Arabiske filmdager et viktig tillegg til det norske kinotilbudet og filmtilbudet i Oslo.

Samarbeidspartnere og støttgivere Arabiske Filmdager

Sørfond & Sørfond Forum

Sørfond er et filmfond for produksjon av film i land i Sør. Filmskapere fra Asia, Afrika, Latin-Amerika og Midtøsten kan søke toppfinansiering til filmproduksjon. Det er et krav å ha en norsk co-produsent i prosjektet, og søknaden skal sendes inn av den norske co-produsenten.

Sørfond er finansiert av Utenriksdepartementet og forvaltes av Norsk filminstitutt og Stiftelsen Film fra Sør. Fondet bevilger økonomisk tilskudd til filmproduksjon i utviklingsland, som begrenses av politiske, finansielle eller ytringsrelaterte årsaker. Prosjekter støttet av Sørfond skal bidra til å styrke film som kulturuttrykk, styrke ytringsfriheten og fremme mangfold og kunstnerisk integritet på den internasjonale filmscenen.

13,4 millioner kroner deles ut til prosjekter i den inneværende perioden 2015-2018. Siden oppstarten i 2012 har Sørfond støttet 46 filmer. Flere av de Sørfondstøttede filmene har vunnet en rekke priser og blitt vist på prestisjetunge filmfestivaler verden over. Nytt av i år er oppstarten av Sørfond+ en ny tildelingsrunde som er åpen for filmprosjekter fra utviklingsland med co-produsent fra andre europeiske land. Sørfond (classic) og Sørfond+ støttet i 2017 totalt 13 prosjekter, hvorav fire av disse var dokumentarer og resten fiksjonsfilm.

Amal var en av filmene som fikk støtte av Sørfond i 2017. Filmen hadde premiere høsten samme år, der den hadde æren av å være åpningsfilm for verdens største filmfestival, IDFA i Amsterdam.

Sørfond Forum 2016

Sørfond Pitching Forum blir arrangert hvert år under Film fra Sør-festivalen. I 2017 mottok vi 148 søknader fra hele verden. 5 prosjekter ble plukket ut fra søknadsrunden, mens de resterende 3 ble valgt av prosjektleder for Sørfond Per Eirik Gilsvik blant de konkurrerende prosjektene i Durban FilmMart 2017, Asian Project Market 2017 i Busan og Dubai Film Connection 2016. Dette har vært del av et nytt samarbeid mellom Sørfond og ulike utenlandske filmmarkeder, en modell vi kommer til å bygge ut neste år.

Filmskapere og produsenter med prosjekter fra Argentina, Colombia, Egypt, Kenya, Georgia, Libanon, Nepal og Peru var representert på årets pitcheforum. De hadde et intensivt todagers pitchekurs med den danske filmklipperen og konsulenten Jesper Osmund før de presenterte sine prosjekter for norske produsenter og andre observatører.

Hensikten med pitcheforumet er å skape en møteplass der utvalgte utenlandske prosjekter kan møter norske produsenter med mål om å inngå en co-produksjonsavtale, slik at de sammen skal kunne søke Sørfond om finansiering.

Min Bahadur Bham fra Nepal mens han pitcher sitt prosjekt A Year of Cold under forumet.

Den kulturelle skolesekken

Totalt

55

5415

Film fra Sør har gjennomført filmvisninger som del av Den kulturelle skolesekken i en årrekke. Gjennom disse produksjonene har vi presentert tusenvis av skolebarn for kvalitetsfilm fra Asia, Afrika og Latin-Amerika. Vi har nådd ut til alle trinn i grunnskolen, samt videregående trinn, med filmer de ellers sjelden ville fått sett.

Filmene sendes rundt til skoler og lokale kinoer med et pedagogisk opplegg som gir skolene mulighet til å bygge filmopplevelsene inn i forskjellige fag. Studieark lar elevene forberede seg sammen med klassen før visning. En formilder tilknyttet Film fra Sør har vært tilstede på hver av visningene vi har gjennomført, for å sette filmene inn i kontekst og være tilgjengelig for spørsmål fra elevene.

I 2017 har vi gjennomført 55 visninger for 5415 elever.

Filmene velges ut fra aktuelle temaer og tilpasses hver aldersgruppe vi jobber mot. Årets filmer har vært Amazonia (Ragobert, 2013), Raketten (Mordaunt, 2014), Den grønne sykkelen (Al Mansour, 2012) og Sonita (Ghaemmaghami, 2015).

4_logo_1

FN-film fra Sør

I samarbeid med FN-sambandet arrangerer Stiftelsen Film fra Sør en årlig filmturné for skoleklasser over hele landet. Både FN-sambandet og Stiftelsen Film fra Sør deler de samme målene om å skape forståelse for verden rundt oss, og å bygge broer mellom kulturer. Film er i dette arbeidet et svært effektivt verktøy. Gjennom valg av film, samt det pedagogiske opplegget som følger, når vi ut til et stort antall elever med vårt felles budskap.

Tilbudet er gratis for skolene og hver visning blir innledet av ansatte i FN-sambandet. Målgruppen for tilbudet har vært elever på mellomtrinnet, ungdomsskolen og i videregående opplæring. Filmene blir valgt i samråd med FN-sambandet. Visningene foregår på lokale kinoer og skoler i Finnmark i nord til Agder i sør. I 2017 har vi vist følgende filmer: Amazonia (Ragobert, 2013), Sonita (Ghaemmaghami, 2015), Et øyeblikk frihet (Riahi, 2008), Enklave (Radovanović, 2015), Even the Rain (Bollaín, 2010) og Light Fly, Fly High (Hofseth & Østigaard, 2014). Totalt har vi hatt 166 visninger for 14 421 elever i løpet av 2017.

Den kulturelle spaserstokken

Den kulturelle spaserstokken er et av Oslo kommunes tilbud til de eldre. Gjennom støtte fra kommunen har vi i 2017 fått mulighet til å reise rundt på en rekke sykehjem og seniorsentre i Oslo med et utvalg av filmer fra både Sør. Vi har besøkt flere bydeler og seniorer i alle aldre.

Filmene har vært et utvalg av filmer som vi har vist under Film fra Sør-festivalen de senere år. Alle filmene har blitt innledet enten av gjester tilknyttet filmen som vises, eksterne fagpersoner eller personer tilknyttet Stiftelsen Film fra Sør. I tillegg til film, har vi ofte servert mat og drikke, alt fra bakverk, filippinske småretter til Twist.

Valg av film tilpasses hvert seniorsenter og de brukerne vi møter der. Alle filmene vises med norsk tekst og vi er tilgjengelige for samtaler eller spørsmål i etterkant av visningene. I løpet av 2017 ble det gjennomført totalt 14 visninger med 7 forskjellige filmer for totalt 269  av Oslos seniorer.

Filmpoolen

Ønsket om mer Sørfilm på kino, var det som i 1991 sparket i gang den aller første utgaven av Film fra Sør festivalen. Siden den gang har festivalen med sin årlige begivenhet sørget tusener av Sørpremierer for å sikre et nødvendig mangfold. I 2000 tok vi det imidlertid ennå et skritt lenger, da vi i et unikt samarbeid med festivalene BIFF og TIFF, NRK og distributøren ARTHAUS, satte i gang innkjøpssamarbeidet FILMPOOLEN. 3 Sørfilmer innkjøpt i året, med premiere på de tre festivalene først. Deretter ordinær kino og visning på TV. Nærmere 60 filmer er siden starten innkjøpt gjennom dette samarbeidet. I 2017 ble følgende filmer innkjøpt i filmpoolen:

Neruda, Pablo Larrain, Chile

A man of Integrity, Mohammad Rasoulof, Iran

In the fade, Fatih Akin, Tyskland/Tyrkia

8_Logorekke_1

Andre arrangementer

UTEKINO PÅ SCHOUS PLASS

Utekino på Schous plass med filmen Our Last Tango.

Tradisjonen tro snikstartet vi årets Film fra Sør-festival med gratis utekino på Schous plass i samarbeid med Deichmanske bibliotek Grünerløkka. På filmmenyen sto Our Last Tango, en dokumentarfilm om tangohistoriens mest kjente par.

Omkring 300 mennesker samlet seg på Schous Plass under åpen himmel på en av årets første høstkvelder.  Før filmvisningen fikk vi en solid introduksjon til tango av Alexandra Archetti Stølen,  festivalsjef for Oslo World Music Festival, i tillegg til tangodans ved Mariano og Siv Elin Pignatiello. I samarbeid med Food Evolution, solgte På Pinne både kaffe, suppe og hjemmelaget pinneis fra boden deres på Schous plass.

Deler av visningsutstyret er sponset av Sparebankstiftelsen DNB.

10_Logorekke_1

BUENA VISTA SOCIAL CLUB, ADIOS PÅ ØYAKINO

Buena Vista Social Club, Adios trakk fulle saler på årets Øyakino.

Film + musikk = sant, og film ville ikke vært det samme uten musikken. Øyakino på Ringen kino har etter hvert blitt en kjær tradisjon og en møteplass for film- og musikkbransjen.

Film fra Sør har siden 2010 samarbeidet med Øya og invitert inn i kinomørket for møter med både kjente og ukjente musikkhelter, og i år ble publikum presentert for dokumentaren Buena Vista Social Club, Adios, som tar en siste avskjed med de resterende medlemmene av en bauta i cubansk musikk, The Buena Vista Social Club. Bandet har siden 1997 erobret både hjerter og dansegulv med vibrerende cubanske toner, og i 1999 kom den tyske regissøren Wim Wenders med filmen Buena Vista Social Club, som ble nominert til Oscar for beste dokumentar i 2000.

18 år etter kom oppfølgeren Buena Social Vista Club, Adios, i regi av Lucy Walker, med et gjensyn med de resterende medlemmene i bandet. Vi følger dem på en siste turne der de snakker om opp- og nedturene de har opplevd, og det enorme avtrykket bandet har i den cubanske historien. Visningen ble gjort i samarbeid med SF Norge, Nordisk Film Kino og Øyakino.

UTEKINO KULTURNATT

Fra utekino av Your Name i forbindelse med Kulturnatt 2017.

I samarbeid med Vega Scene, Arthaus, DogA og Pila inviterte vi til en aften viet japansk popkultur med utekino ved Akerselva under årets Kulturnatt. Filmen vi viste var Makoto Shinkais fantastiske animasjonsuksess Your Name (Kimi non a wa), 2016.

ART OF FICTION
- et krysskulturelt prosjekt

Prosjektet Art of Fiction ble til etter et initiativ fra Film fra Sør, og var et av de større prosjektene Stiftelsen var involvert i utover festivalene i 2017. I samarbeid med The Global Art Project utviklet Stiftelsen et krysskulturelt prosjekt med den tyrkiske Orhan Pamuk i hovedrollen, tidligere vinner av Nobels litteraturpris. Inspirert av den engelske regissøren Grant Gees fascinerende dokumentar Innocence of memories (2015) - om forfatterens roman Uskyldighetens museum, og museet i Istanbul ved samme navn, bandt vi sammen et prosjekt som inkluderte film, litteratur, utstilling og en Artist Talk med forfatteren.

Innocence of memories (2015) hadde Norpespremiere på Vika kino, der Pamuk og regissør Grant Gee møttes i en samtale moderert av Jørgen Lorentzen. Kulturhistorisk Museum satte samtidig opp utstillingen Art of Fiction, med gjenstander fra museet i Istanbul. På Litteraturhuset snakket Pamuk om sitt forfatterskap, og på Gyldendal Forlag presenterte Pamuk bl.a. skisser og tegninger knyttet til bøker han tidligere har skrevet. Art of Fiction ble et unikt og helhetlig prosjekt, som evnet å føre sammen betydelige aktører i det norske kulturfeltet.

øvrigesamarbeidspartnere: gyldendal og litteraturhuset

Medier og oppslag

PRESSE

Meltwater sporet at stiftelsens aktiviteter er blitt nevnt i til sammen 185 redaksjonelle artikler på nett, og estimerer at den digitale medieomtalen potensielt har nådd i overkant av 58 millioner mennesker rundt om i verden i 2017.

Estimert annonseverdi basert på omtale i nettaviser 2017: 537 126,- NOK*

*Tallet er basert på: potensiell rekkevidde x antall omtaler i tittel og ingress / total omtale x positiv/negativ omtale.

I trykte medier har stiftelsen hatt redaksjonell omtale fordelt på rundt ca 100 artikler.

I tillegg har stiftelsen hatt lengre innslag i blant annet NRK Dagsrevyen, TV2 nyhetskanalen, Kulturnytt, Studio 2 i NRK P2, Østlandssendingen og studentradio.

INTERNETT

Stiftelsen har i 2017 hatt 162.631 besøkende på nettsidene (555.020 sidevisninger), hvor av 98.965 var unike brukere**. Den mest aktive måneden er november hvor omkring 40 % av festivalens totale sidevisninger finner sted, etterfulgt av juni og mars. Omkring 60 % er nye besøkende til nettsidene.

**Tallene for nettside inkluderer også Oslo Pix

Takk til

Stiftelsen Film Fra Sørs Medarbeidere i 2017

Heidi Palm Sandberg, Lasse Skagen, Susann Østigaard, Ida Johannessen, Anett Fondevik, Johanne Svendsen Rognlien, Mads Wølner Voss, Ida Gulbrandsen, Cato Fossum, Per Eirik Gilsvik, Åsa Paaske Gulbrandsen, Hanna von Bergen, Mads Kvalvaag Halvorsen, Gjermund Granlund, Kristian Takvam Kindt, Sandra Grøndal, Petter Trønsdal, Johnny Vaet Nordskog, Bødvar Hole, Lina Sørlie Strand, Nora Fiskaa Ljøstad og Line Henningsson.

Styremedlemmer

Truls Kontny, Synnøve Hørsdal, Tom Eilertsen, Cathrine Røsseland, Rolf A. Vestvik, Kari Hesthamar.

Programråd Film Fra Sør-Festivalen

Truls Foss, Christin Berg, Per Eirik Gilsvik, Johanne Svendsen Rognlien, Mads Wølner Voss og Lasse Skagen.

Frivillige

Agnieszka Heiseldal, Amine Aljubory, Andrea Skinstad, Cristobal Dabed, Eva Benedikte Skogli, Ida Maria Dahr Nygaard, Isabel Martinez-Moratalla, Katrine Elnes, Marta Gómez Muñoz, Randi Kristine Schatvet Viken, Reana Iran, Trine Kristine Langstrand Fosserud, Øyvind Dragsten, Aleksander Sandvik, Lars Lødding, Maria Elia Otero, Petter Haaland, Tage Rivas Tollefsen, Aksel Holm Jensen, Andrea Regine Meyer, Hanne Low, Harald Brevik, Alex Heller, Andreas Veie-Rosvoll, Chloé Faulkner, Christina Svien, Jon Sæter, Kasper Bræin Selvig, Andreios R. Belaza, Ayan Yusuf, Katinka Troye, Alexandra Skandali, Alina Kolosova, Anna Roza Gurowska, Anne Cruys, Anne Helen Houg, Anne Kristine Brosstad, Anthony Manet, Charlotte Hansen, Daniel Gulliksen Gurrola, Dorthe Klemmetvold Svendsen, Dunia Yassin, Ellen Trautmann Olerud, Hilde Gravir, Ingrid Kuresha Tjugum, Ingrid Waalen, Jørgen Sande Lysa, Kathrine Paulsen, Katrine Bodin Jensen, Kjersti Thorjussen, Lars Kristian Nielsen Stensrud, Lauren Berntsen, Leire Arrula Eugui, Lily Tonga, Lisa Ahlberg, Lise Margrethe Nilsen, Magnus Astrup Breitenstein, Mira Kolve, Nina Vorland, Paulo Duarte Neves, Roya Shakori, Soumaya Hedhili, Samina Nazir, Svend Nis Søndergaard, Andrea Ramirez Stangeland, Laura Camacho Salgado, Bahareh Heidari Nasserabad, Bibi Nabi, Brit Hasvoll, Giti Carli Mohn, Lucy Hermoza Rigal, Marcela Orsini, Thea Bakke, Trine Sivertsen, Stella Letschert, Evan Genevieve, Vebjørn Stafseng, Kristoffer Arnesen, Paul Kaldheim, Julie Berg, Martine Thoresen, Marte Mikkelsen, Omar Alaissami, Monir Hashem, Raifeh Albahleh, Youssef Khalil Youssef.

Festivalkontoret AS

Stiftelsen Film fra Sør har i mange år fått forespørsler om rådgivning til filmarrangementer som ligger utenfor Sør-området. Stiftelsen har derfor etablert Festivalkontoret AS, som er et kompetansesenter for filmformidling. Festivalkontorets kjerneoppgave er å skape den beste rammen som sørger for at kundens filmvisning, filmmønstring eller festivalidé blir en suksess.

Vi bistår med alt fra idémyldring, filmforslag, konseptutvikling og rettighetsavklaring til prosjektledelse, markedsføring og gjennomføring. Vi skreddersyr et team med kompetanse etter behov, og sammen lager vi et vellykket arrangement der film er en sentral del av det faglige eller kunstneriske innholdet. Vi hjelper til med å gjennomføre profesjonelle arrangementer på en kostnadseffektiv måte. Festivalkontoret utvikler og gjennomfører også egne prosjekter, som bl.a. hovedstadens nye internasjonale filmfestival, Oslo Pix.

Se også årsrapporten for 2016