Handlingen i Turistas tar form av en ytre, fysisk reise – en ferie –, men de essensielle reisene som foretas i filmen er likevel interne, mentale reiser i selvet til hovedpersonene. I en film som utspiller seg i en urovekkende, nærmest truende tone som minner om genretrofastheten til klassisk slasherfilm, er regissør Alicia Scherson på sin side ute etter å motarbeide forventningene til konvensjonell genrefilm. I tråd med dette oppstår et av de desidert viktigste handlingsmomentene helt i begynnelsen av filmen, og det er dette mentale grunnlaget protagonist Carla forsøker å bearbeide. Reisene i filmen fremstår på mange måter som ren flukt; fra problemer, fra partnere, fra identiteten, selve kjernen i det moderne jeg’et.
Turistas er derfor både en filmatisk analyse av det moderne menneskets psykologi, og en svært psykologiserende filmopplevelse. Musikken, som er myk og dissonant til samme tid, bidrar til en urolig stemning som Scherson vet å spille på med visuelle virkemidler i naturen og i mørket. Skogen, faunaen og vannet der handlingen utspiller seg, er også truet utenfra av urbane og forurensende krefter, noe som blir en subtil parallell til de indre konfliktene noen av rollefigurene føler seg truet av. lab

Originaltittel Turistas

År 2009

Regissør Alicia SCHERSON

Manusforfatter Alicia SCHERSON

Fotograf Ricardo de ANGELIS

Produsent Macarena LOPEZ

Med Aline KUPPENHEIM, Diego NOGUERA, Pablo AUSENSI, Marcelo ALONSO

Produksjonsselskap La Ventura

Spilletid 1t 45m

Format 35mm

Lenker IMDb