close

Det kritiske rom

Snurr film, kjør debatt! Siden 2003 har vi utforsket samfunnsaktuelle spørsmål knyttet til Asia, Afrika og Latin-Amerika gjennom Det Kritiske Rom.

Av 3. okt 2019

Vårt svært populære program for filmvisning og debatt Det Kritiske Rom setter engasjerende, hardtslående og lærerik film på plakaten, fulgt av diskusjoner med filmskapere og eksperter. I år retter vi blant annet søkelys på demokratikamp i Myanmar, moderne slaveri i Asias fiskeindustri, og følgene av Kinas ettbarnspolitikk. Billetter til disse visningene slippes 15. oktober.

På vei mot demokrati?

On the Inside of a Military Dictatorship 

Denne dokumentaren er historien om hvordan militærjuntaen i Myanmar inviterer sin gamle fiende, fredsprisvinner Aung San Suu Kyi, til en prosess med demokratisering som mål. Begge parter har sine styrker: militær med sin kontroll over landets ressurser, Aung San Suu Kyi med sin karismatiske makt over folket. Og begge blir nødt til å inngå kompromisser. Men hvordan bygger man demokrati fra bunnen av etter 50 år med diktatur, uten å miste støtte i et folk som fra før er splittet?

Vi får besøk av regissør Karen S. Poulsen og leder for Raftostiftelsen Jostein H. Kobbeltvedt, sammen diskuterer de situasjonen i Myanmar, forfølgelsen av rohingyane og mulighetene for en fredelig fremtid med demokrati i Myanmar.

Kinas inntog på det afrikanske kontinent

Buddha in Africa

Seks år gammel sendes foreldreløse Enock til et kinesisk barnehjem i Malawi – et av mange lignende hjem kineserne driver i Afrika. Der vokser han opp under knallhard disiplin der han blant annet skal lære kinesisk, buddhistisk filosofi og kampsporten kung fu. Kontrasten mellom den rigide hverdagen på barnehjemmet og verden utenfor blir ekstra tydelig når han besøker bestemoren, fettere og kusiner. Vi følger Enock over flere år, til han må ta et avgjørende valg: flytte hjem til bestemoren, eller takke ja til studier i Taiwan, uten mulighet til å reise hjem før etter fem års utdanning. Dokumentaren tegner et fascinerende bilde av Kinas inntog i Afrika, både kulturelt og økonomisk.

Moderne slaveri

Ghost Fleet

Man tenker vanligvis på slaveri som noe som tilhører historiebøkene, men moderne slaveri er ett av de hurtigst økende menneskerettsproblemene verden står overfor. Den globale fiskerinæringen er en av de hardest rammede sektorene der folk fra landsbygda blir lokket av jobbtilbud i storbyen og solgt av menneskesmuglere som slaver til selskaper som driver ulovlig fiske. Her blir de fratatt pass og alle identifikasjonspapirer og plassert inn i et system der de flyttes fra båt til båt uten å få muligheten til å sette bena på land over en periode på mange år. I denne thrilleraktige dokumentaren følger vi den thailandske menneskrettighetsaktivisten Patima Tungpuchayakul og hennes kolleger i kampen for å avsløre slaveriets bakmenn, et arbeid som har gitt henne mektige fiender.

Vi får besøk av filmens hovedkarakter Patima Tungpuchayakul fra filmen og forsker ved Raftostiftelsen Tina Davis. Sammen diskuterer de situasjonen i Thailand, samt hvorfor og hvordan vi må jobbe sammen internasjonalt for å bekjempe moderne slaveri.

Kinesisk fødselspolitikk: barn for statens skyld

One Child Nation

One Child Nation fletter sammen det personlige og det politiske til en fortelling om Kinas omstridte ettbarnspolitikk. Den lovpålagte og strengt håndhevede familieplanleggingen ble innført i 1979 for å bremse landets befolkningsvekst. I 2016 ble den endret til at hvert par kan få inntil to barn. Ettbarnspolitikken har vært svært omdiskutert i og utenfor Kina, og denne dokumentaren fokuserer på de brutale ringvirkningene politikken har hatt på innbyggerne – og spesielt på kvinner. 

For hvordan klarer man egentlig å føre en politikk som beveger seg såpass langt inn i den private sfæren? Dokumentaren viser hvordan gjennomføringen har vært avhengig av sterk propaganda, overvåkning, tvangssterilisering og tvangsadopsjon, for å opprettholde et system som gjennom filmen avdekkes som mer og mer inhumant. Regissørene Wang og Zhang er selv kvinner, født i Kina i en tid da svært få jenter ble beholdt av sine familier. Ved å flette inn opptak og materiale fra sin egen fortid gjør de filmen til en historisk og personlig reise – et smart valg som gir One Child Nation ekstra emosjonell tyngde.

Vi inviterer regissør Nanfu Wang. Sammen med norske kina-kjennere diskuterer hun konsekvensene av ettbarnspolitikken. Var den et nødvendig onde? Og hva er situasjonen i dagens kina?

Nyanser og stereotypier: Hvem portretteres?

We Are Thankful (Siyabonga)

I townshipen i utkanten av en sørafrikansk by møter vi den pengeløse og arbeidssøkende Siyabonga, en ung man som går med en drøm om å bli skuespiller. Etter å ha lest om en film som skal spilles inn i byen, bestemmer han seg for å gjøre det han kan for å bli delaktig i prosjektet. We Are Thankful er en hybridfilm som gjenforteller den faktiske historien om hvordan regissør Joshua Magor møtte hovedrolleinnehaver Siyabonga. Handlingen kommer likevel i annen rekke, her ligger fokuset på hverdagslivet i townshipen.  Situasjoner som det å tyvlåne WiFi fra rike umlungus (hvite) og til vanskelighetene med å skaffe seg skyss inn til byen er smarte måter å peke på landets vedvarende sosioøkonomiske skiller. Filmen har en observerende rytme, og mens kameraet følger miljøet karakterene beveger seg i, sanser vi også mye av handlingen som foregår utenfor bildet takket være et glimrende lydarbeid. Magor har laget en afrikansk indiefilm som ble trukket frem som en av favorittene fra årets Slamdance-festival, der den også vant pris for beste skuespiller.

Vi får besøk av regissør Joshua Magor og skuespiller Siyabonga Majola, med filmen og Sør-Afrika som utgangspunkt prater vi om representasjon i film – hvem blir representert på film og hvordan?